Volver

About friendship

Esta secuencia propone la lectura y escritura de textos simples y la utilización del inglés en prácticas sociales cotidianas mientras se aprende a usarlo en contextos diversos.

Creado: 15 diciembre, 2021 | Actualizado: 11 de noviembre, 2022

✍ ACTIVITY 1

A. Read the following text.

Leé el siguiente texto.

Imagen tomada de Pixabay.

Texto: Producción propia de la Dirección Provincial de Educación Secundaria.

Wordpool

Bestie: short form for best friend.

Exchange student: a student from another country who comes to our country to study for a period. They usually live with a host family.

New Zealand: is an island country in the southwestern Pacific Ocean.

If you want to know more about New Zealand you can access Britannicaaccessed in December 2021.*

*Material optativo. Tené en cuenta que el enlace consume datos móviles o requiere de una conexión a Internet.

 

B. Choose the best answer. Look for these answers in the text you’ve just read.

Elegí la mejor respuesta. Buscá las respuestas en el texto que leíste.

1. What is the name of the girl talking to us?

2. Who will come from New Zealand?

  1. Mum
  2. A girl
  3. Her bestie

3. Who asked her to write an email?

  1. Mum
  2. A girl
  3. Her bestie

4. What will she write about?

  1. Mum
  2. Her bestie
  3. School

5. Do you think that she was right when she decided to talk about her bestie?

 

ACTIVITY 2

A. Read the following text.

Leé el siguiente texto.

Juliana’s mum asked her to write an email to the exchange student who will stay at their home. Here is what Juliana wrote.

La mamá de Juliana le pidió que escribiera un correo electrónico a la alumna de intercambio que se hospedará en su casa. Esto es lo que Juliana le escribió:

Archivo DGCyE.

 

B. Find the following information.

Encontrá la siguiente información.

1. What’s her email address?

Her email address is _______________________________________________

2. What is the name of the exchange student?

Her name is ______________________________________________________

3. Where does Juliana live?

Juliana lives in ____________________________________________________

4. What’s the name of Juliana’s best friend?

Juliana’s best friend is ______________________________________________

 

C. In the text, Juliana describes her best friend…

En el texto, Juliana describe a su mejor amiga…

Toolkit

We will concentrate on words that describe a person.

For example:

She is talkative, sincere and funny.

1. Underline the words that describe her best friend.

Subrayá las palabras que describen a su mejor amiga.

2. Make a list of the words you already know below: “Words I know”.

Hacé una lista de las palabras que ya sabés debajo del título “Palabras que conozco”.

3. Make another list of the words you don’t know but you think you can realize its meaning below: “Words I can realize what they mean”.

Hacé otra lista de las palabras que no sabías pero podés darte cuenta qué quieren decir debajo del título “Palabras que puedo darme cuenta qué significan”.

4. Make another list of the words you don´t know below: “Words I don´t know”.

Hacé otra lista de las palabras que no conozcas debajo de “Palabras que no conozco”.

Words I know Words I can realize what they mean Words I don´t know
 

 

 

D. Complete with the correct word.

Completá con la palabra correcta.

FUNNY – TALKATIVE – SINCERE – RELIABLE – LOYAL – MESSY

  1. Someone who makes people laugh is FUNNY
  2. Someone who talks a lot is _________________________
  3. Someone who always tells the truth is__________________
  4. Someone you can count on is ________________________
  5. Someone who never fails you is______________________
  6. Someone who is untidy is ___________________________

 

E. Complete the list of words with positive or negative connotations. Use the words from the box. There are some extra words.

Completá la lista de palabras con la connotación positiva o negativa. Usá las palabras del recuadro. Hay palabras extras.

Wordpool

Let’s have a look at the following list of words that are used to describe someone’s personality.

sociable – generous – patient – quiet – tidy – talkative – funny – friendly – generous – kind – selfish – messy – loyal – reliable – unsociable – unfriendly – unreliable – confident – insincere – joyful – unkind – kind – boring – sincere – good – tolerant – bad

 

Positive Negative
sociable
generous selfish
patient
tidy
unreliable
sincere
calm
boring
kind
unfriendly
good

 

In case you don’t know the meaning of some words you can look them up in a dictionary. Here is a list to help you, you can access it online: ESOLCourses, accessed in December 2021.*

*Material optativo. Tené en cuenta que el siguiente enlace consume datos móviles o requiere de una conexión a Internet.

TIP If you have space on your cell phone, you can download The Linguee App. It is a dictionary you can use offline to check word meanings you are not sure about: Linguee, accessed in December 2021.*

*Material optativo. Tené en cuenta que el siguiente enlace consume datos móviles o requiere de una conexión a Internet.

F. Tick. What do you look for in a friend? Choose the best qualities to describe a good friend.
Tildá. ¿Qué cualidades buscás en una amiga o un amigo? Elegí las cualidades que describen a una buena amiga o a un buen amigo.

  • confident
  • insincere
  • empathetic
  • joyful
  • unkind
  • loyal
  • bad
  • funny
  • love
  • kind
  • boring
  • sincere
  • good
  • tolerant

In case you don’t know the meaning of some words you can look them up in a dictionary. Here is a list to help you, you can access it online: ESOL Courses, accessed in December 2021.*

*Material optativo. Tené en cuenta que el enlace consume datos o requiere de una conexión a Internet.

 

✍ ACTIVITY 3

Writing Production.

Producción escrita.

 

STEP ONE: “Friend´s description”

PASO UNO: “Descripción de un amigo”

A. Describe your best friend.

Describí a tu mejor amiga o amigo.

B. Complete with words from Activity 2D, 2E and 2F.

Completá con palabras de la actividad 2D, 2E y 2F.

*Revise Juliana´s email.

*Revisá el correo electrónico de Juliana.

Archivo DGCyE.

 

STEP TWO: “Answer Juliana´s email”

PASO DOS: “Respondé el correo electrónico de Juliana”

Imagine you are Liz, the exchange student who will come to Argentina and will stay at Juliana’s home.

Imaginá que sos Liz, la estudiante de intercambio que vendrá a Argentina y se quedará en casa de Juliana.

A. Answer her email and tell her about your best friend. If you want, you can use Juliana’s email as a guide.

Contestá el correo electrónico que te mandó Juliana y contale sobre tu mejor amiga o amigo. Si querés podés guiarte con el correo electrónico que envió Juliana.

B. After you write your first draft, share it with your teacher or a classmate so as to check it and make amends if needed.

Después de escribir el primer borrador, compartilo con tu docente o una compañera o compañero para ver si es necesario hacer algún cambio.

Archivo DGCyE.

 

✍ ACTIVITY 4

My friends and I

Remember all the vocabulary that we have used in the previous activities. In your opinion, what good attributes do good friends need to have?

Recordemos el vocabulario que se utilizó en las actividades previas. En tu opinión, ¿qué atributos necesita tener una buena amiga o un buen amigo?

confident – insincere – empathetic – joyful – unkind – loyal – friendly – love – kind – sincere – protective – tolerant – funny – good

A. Choose some of the characteristics of a good friend from the previous chart and use them to complete the following description:

Elegí algunas de las características de un buen amigo del cuadro precedente y usalas para completar la siguiente descripción:

A good friend needs to be_____________________________________________

How many of these characteristics can you recognize in you? Think of them and then we invite you to write your own description in the form of a poem.

¿Cuántas de estas características reconocés en vos? Pensá en ellas y luego te invitamos a describirte a través de un poema.

B. Now, write your I AM POEM. Use the guidelines and the vocabulary we learnt in the previous activities.

Ahora, escribí tu poema YO SOY. Usá la guía y el vocabulario que vimos en las actividades anteriores.

“I am”

I am __________ (your name)

I am___________________and ______________________ (2 qualities that describe you)

I am___________________and ______________________ (2 more qualities that describe you)

 

I like __________________ and __________________ (2 things you like)

I dream ___________________ (one thing you dream)

I am __________! (your name)

Note for the teacher: You can collect all the I AM poems and display them at school or create a mural using Padlet.*

* Tené en cuenta que el enlace consume datos móviles o requiere de una conexión a Internet.

 

FINAL PRODUCTIONS

PRODUCCIONES FINALES

Choose one of the following options and prepare your final production.

Elegí una de las siguientes opciones y prepará tu producción final.

 

OPTION 1: “Instagram posting”

OPCIÓN 1: “Publicación en Instagram”

A. Look at the posting Catalina created for her bestie Lucía on Friend’s day.
Mirá la publicación que creó Catalina el día del amigo para su mejor amiga Lucía.

Imagen tomada de Freejpg. Psd de banner creado por antonioli. Texto elaborado por la Dirección Provincial de Educación Secundaria de la DGCyE.

 

B. Create a similar posting for your bestie and share it with your teacher.
Creá una publicación similar para tu mejor amiga o amigo y compartilo con tu docente.

Imagen tomada de Freepik. Psd de banner creado por antonioli.

 

OPTION 2: “Family friends”

OPCIÓN 2: “Amistades de mis familiares”

A. Ask a member of your family about her or his best friend and take notes.
Preguntá a un miembro de tu familia acerca de sus mejores amigas o amigos y tomá notas.

  • Family member:……………………..
  • Best friend: He /She is …………….
  • Place they met: My …….. and ……… met ………….
  • Date they became friends: They became friends in /on ……..
  • Reason why they became friends: They became friends because………..
  • Main qualities of his/her best friend: My………………………………. thinks that ….. is……………….

B. Plan your text and then create a podcast about your relative’s best friend.
Planificá tu texto y luego realizá un podcast acerca de las mejores amigas y los mejores amigos de tu familiar.

Imagen tomada de Freepik.

 

OPTION 3: “Write a rap”

OPCIÓN 3: “Escribí un rap”

What about writing a rap for your best friend?

¿Te animás a escribir un rap para tu mejor amiga o amigo?

A. Read the example*.

Leé el ejemplo*.

1 2 3 4
Hey my name is Brian and I just came to write a Song
My best friend is Aaron he is funny and Strong

* Compartimos un ejemplo que pensamos a partir de una estructura de rap que presenta el artículo “How to make a rap song” / “Cómo hacer una canción de rap”, recuperado de Rhyme Makers en noviembre de 2021.

 

Here is a library of royalty free beats for your rap: Premium Beat, accessed in December 2021.*

* Material optativo. Tené en cuenta que el siguiente enlace consume datos móviles o requiere de una conexión a Internet.

B. Complete the chart with your friend´s description.

B. Completá la tabla con la descripción de tu amiga o amigo.

 

1 2 3 4
 

 

 

C. When you are done, record it and share it with your teacher.

C. Cuando lo termines, grabalo y compartilo con tu profesora o profesor.

 

Imagen de portada: Freepik.es