La historia y la identidad nacional
Actividades en inglés y vinculadas a la educación artística para trabajar y reflexionar en el marco del Día de la Soberanía.
Creado: 14 noviembre, 2024
Autoría:
Sovereignty Day, celebrated every November 20th, is an important national holiday in Argentina. It marks the anniversary of the Battle of Vuelta de Obligado, a historic event that took place in 1845 along the banks of the Paraná River, near San Pedro. During this battle, the Argentine forces repelled an Anglo-French invasion. These two world powers attempted to navigate the Paraná River to impose the free trade of European manufactured goods throughout the region.The Argentine troops, led by Juan Manuel de Rosas and General Lucio Mansilla, devised a clever plan to block the invading ships. They put three heavy chains across the river to stop the allied fleet from advancing. Although the Anglo-French forces managed to reach the Paraná River, they could not land on the coast.
This battle stands as a symbol of national sovereignty. It represents Argentina’s determination to protect its land and rights. Since 1974, November 20th has been officially celebrated as Sovereignty Day. Although during the last military dictatorship, the commemoration was removed, it was restored in 2010 by President Cristina Fernández de Kirchner.
Sovereignty Day serves as an opportunity to to learn more about our country's fight for independence and to reflect on Argentina’s strength and national identity.
Monumento a la Batalla de la Vuelta de Obligado. Ciudad de San Pedro (provincia de Buenos Aires). Imagen de Carlos Zito, tomada de Wikimedia Commons.
Activity 1. The Vuelta de Obligado Battle / La Batalla de la Vuelta de Obligado
a. Se propone mostrar a las y los estudiantes la imagen del monumento ubicado en San Pedro para que identifiquen algunos elementos específicos (chains, Paraná River, coast, monument) y otros detalles. En parejas o pequeños grupos describirán en inglés lo que ven en la imagen.
¿Qué simboliza la cadena? ¿Por qué es importante el río Paraná en la batalla? ¿Qué relación tiene el monumento con la defensa de la soberanía argentina? Luego de la lectura del texto, se invita a conformar grupos para explicar en inglés cómo los elementos de la imagen se relacionan con la Batalla de la Vuelta de Obligado y su importancia histórica.
- Teachers can work with visual aids in order to introduce the monument in San Pedro. The previous picture is representative of elements and symbols of the Vuelta de Obligado Battle.
- Teachers may ask students to identify chains, Parana River, coast, monument, and the main characteristics of the place. They can describe the pictures orally.
Picture description toolkit box
On the right, /On the left, I can see…
In the foreground/in the background, there is/are…
In the middle of the picture…
The chains symbolise…
Haciendo uso de algunas imágenes, se pueden promover habilidades de pensamiento crítico. Se sugiere registrar las opiniones y constatar los hechos del acontecimiento ilustrado en el mural.
- The teacher can also foster students' critical thinking skills by asking for opinions and facts about the following mural.
Obra mural titulada Combate de la Vuelta de Obligado, de Rodolfo Campodónico. Expuesta en el Museo de Arte Mural “Rodolfo Campodónico”, Trenque Lauquen, como parte de 28 Murales en Exposición permanente llamada “Identidad Bonaerense”. Imagen tomada del sitio oficial del Municipio de Trenque Lauquen.
OPINIONS | FACTS |
---|---|
Luego, pueden chequear la información en La Batalla de la Vuelta de Obligado, emblema de soberanía nacional (Portal Continuemos Estudiando, 2022).
- Then, students can read about The Vuelta de Obligado Battle and check the complete information here La Batalla de la Vuelta de Obligado, emblema de soberanía nacional (Portal Continuemos Estudiando, 2022).
Activity 2. Sovereignty in today 's world / La soberanía en el mundo actual
A partir de un video explicativo, esta actividad propone que las y los estudiantes comprendan el concepto de soberanía y reflexionen sobre su importancia.
a. Previo a la visualización, se sugiere trabajar con tarjetas o fichas de vocabulario. Se pueden ofrecer definiciones desordenadas para unir cada palabra con la definición correcta: agreement, borders, empire, forfeiting, freedom, government, human rights, laws, rights, rules, sanctions, violate.
- The teacher can facilitate some words related to Sovereignty, such as: agreement, borders, empire, forfeiting, freedom, government, human rights, laws, rights, rules, sanctions, violation. Students are invited to think and provide other words related to the topic.
- In order to understand the concept of “Sovereignty”, the teacher can show the following video.
b. Compartir la visualización del video y tomar nota de las ideas clave en torno a las siguientes preguntas:
Questions for notetaking
What does "sovereignty" mean?
Why is it important for countries to respect each other's borders?
What happens if a country violates human rights?
How did the concept of sovereignty develop after the Thirty Years' War?
What are some modern challenges to sovereignty in today’s world?
Con posterioridad, en parejas o en grupo se compartirán las ideas.
- After watching the video, students and teachers can build a new definition for the phrase Sovereignty in Argentina.
- The teacher may revise key words to check understanding, think of new words related to national sovereignty and elicit/introduce different kinds of sovereignty, such as food sovereignty, individual sovereignty, economic sovereignty, popular sovereignty, among others.
- The teacher can provide the word SOVEREIGNTY and ask students to complete it with related words, as in the example.
- The teacher can also ask students to enrich the image of the thick chains by adding their own words or phrases.
- The teacher and students can record a short video or make a presentation of the concept of “Sovereignty", incorporating images, pictures and their own participation.
c. Producción plástica-visual bidimensional: ¿qué cuestiones afectan la soberanía de los países hoy en día?
Se invita a cada grupo a pensar en los problemas que desafían las fronteras de los países y en el impacto que tienen en su soberanía. La actividad consiste en componer una obra plástica-visual a partir de una frase en inglés que ilustre uno de los problemas, por ejemplo: “Global warming knows no borders”, “Refugees deserve a safe home”.
Las producciones podrán combinar imágenes preexistentes, que sean intervenidas por las y los estudiantes con dibujos de su propia creación que representen el tema (por ejemplo, imágenes de desastres naturales vinculadas al cambio climático, mapas para las personas refugiadas o símbolos tecnológicos para el ciberespacio). Pueden agregar información escrita en inglés. En el caso de que la escuela cuente con dispositivos tecnológicos con los cuales sea posible realizar la producción de manera digital, la o el docente podrá proponer su uso durante el proceso creativo.
Una vez terminado el trabajo, cada grupo compartirá sus producciones con el resto de la clase y explicará en inglés:
- qué cuestión han elegido y por qué;
- cómo ese tema afecta la soberanía de los países;
- qué mensaje quieren transmitir con su cartel.
Phrases toolkit
“This issue affects countries by..."
"It challenges sovereignty because..."
"This problem happens when..."
"The world needs to..."
Luego de las presentaciones, se invita al grupo a reflexionar: ¿qué soluciones podrían pensarse para proteger la soberanía de la Argentina?
Question to explore solutions
What solutions could you think about to protect our country’s sovereignty?