Volver

World cup 2022: Argentina men's football team

Secuencia para acompañar a las y los docentes de inglés del Ciclo Superior en el desarrollo de actividades áulicas vinculadas al mundial de fútbol Catar 2022.

Creado: 31/10/2022 | Actualizado: 22/11/2022

Ir al sitio Golazo

PRESENTACIÓN

Un nuevo mundial de fútbol irrumpirá la cotidianeidad de las escuelas durante noviembre y diciembre. Desde hace ya algunos meses, miles de chicas y chicos de la provincia están hablando de ello y esperando el evento en el que no solo se desarrolla un deporte que tiene millones de personas adeptas en el mundo, sino que pone en el escenario a un país que, hasta este momento, para muchas personas es desconocido en su especificidad. Sin embargo, es posible abordarlo como estudio de caso desde múltiples aspectos y a través de pfroblemáticas sobre las que es posible preguntar, comparar y profundizar contenidos.

Por otro lado, es oportuno señalar que este contexto de interés de las y los estudiantes ofrece una nueva oportunidad para mostrar las diferentes miradas con las que se puede describir y explicar el mundo. Por ello, en las propuestas didácticas que se presentan para trabajar en el Ciclo Superior se abordan contenidos de distintas materias que conforman las áreas de Ciencias Sociales y Ciencias Naturales, a la vez que, de manera transversal, convocan a pensar en problemáticas propias de la Educación Sexual Integral y la Educación Ambiental Integral. 

Se trata de cinco propuestas pedagógicas relacionadas con el Mundial de Fútbol y el país donde se desarrolla:

  • “Catar y el oro negro” (Ciencias Sociales, Ciudadanía, Educación Ambiental, Ciencias Naturales). 
  • “La ciencia del gol” (Física y Matemática).
  • “Derecho al mundial: algo más que un evento deportivo” (Política y Ciudadanía, Trabajo y Ciudadanía).
  • “Parar la pelota: una invitación a reflexionar acerca del rol de los medios de comunicación en el Mundial  de fútbol Catar 2022” (Comunicación, Cultura y Sociedad, y materias específicas de la Orientación en Comunicación).
  • “World CUP 2022: Argentina men’s football team” (Inglés).

Se espera que estas propuestas resulten de interés y puedan trabajarse junto a otras ideas que se planifiquen institucional y pedagógicamente para abordar este tema que estará tan presente en el cotidiano escolar.

INGLÉS

La siguiente secuencia está pensada para acompañar a las y los docentes de inglés del Ciclo Superior, en el desarrollo de actividades áulicas vinculadas al mundial de fútbol que tendrá lugar en Catar en noviembre y diciembre. Se sugieren actividades para fortalecer la lectura, la escritura y el habla del idioma acerca de una temática actual y de interés general.

Las actividades pueden utilizarse correlativamente con algunas de las propuestas pensadas para el Ciclo Básico (Argentina in FIFA World Tournaments). De este modo cada docente tendrá la posibilidad de adecuar la secuencia de actividades más acordes a cada estudiante o grupo de clase.

ACTIVITY 1

The Men's Football World Cup is one of the most awaited and desired moments around the World. Each country and its national team would like to be the champion but what about our National Football team? What is the world saying about the Argentina National Team? 

La copa mundial de fútbol masculino es uno de los momentos más esperados y deseados alrededor del mundo. Cada país y su selección nacional quisieran ser los campeones pero ¿qué decir sobre nuestra Selección Nacional? ¿Qué está hablando el mundo sobre la Selección Argentina?

1. Read some newspaper headlines from around the world and discuss them in groups. 

Leer algunos titulares de diarios del mundo y debatir en grupos.

 

ACTIVITY 2. National Team Stars. The Argentina National team has historically had internationally recognized stars. Why are they international stars? Do you know their achievements? Watch the video, Read and Match the picture to the correct description. 

Estrellas de la Selección Nacional. La Selección Argentina ha tenido históricamente estrellas reconocidas internacionalmente. ¿Por qué son estrellas internacionales? ¿Conocen sus logros? Vean el video, lean y unan cada imagen con la descripción correcta.

Messi: Imagen de Кирилл Венедиктов / Maradona: Imagen de autor desconocido / Martínez: Imagen de Aleexito / Scaloni: Imagen de jmmuguerzatomada / Todas tomadas de Wikimedia Commons.

 

ACTIVITY 3. Read the following excerpts from the article and discuss these questions.

Lean los siguientes fragmentos del artículo y debatan estas preguntas.

Discussion Point

What do you think?

  • Is Argentina a great candidate to win the World Cup?
  • Is this Messi’s last World Cup? 
  • What about other football players?
  • Who will win the World Cup? What teams are candidates to win this tournament?

 

EXCERPT 1/ FRAGMENTO 1

FIFA World Cup Qatar 2022: 

Last chance for Argentina's Lionel Messi?

FOOTBALL NOW is a show that brings to light some of the global game's biggest issues, challenges, and debates.

The year was 1986 when Argentina last lifted the World Cup, captained by the legendary Diego Maradona.

Argentina were 3-2 winners against West Germany in Mexico City that year. Some would say the tournament was most famous for Maradona's performances against England in the quarter-final and Belgium in the semi.

After a poor showing at the 2018 World Cup in Russia, manager Jorge Sampaoli was sacked, and replaced with ex-international player Lionel Scaloni. The turnaround as a result has been incredible. The new and improved team have gone unbeaten in over three years and won their first Copa America since 1993 and the 2022 Finalissima.

Scaloni was never a star for Argentina during his playing days, but L'Equipe journalist Florent Tourchut believes he has the right mentality to be a top-level manager,

"He was a player who didn't stand out. He played in the national team, but he was never a big star. He formed a good group with experienced players - Di Maria, Messi, Otamendi. I think his biggest strength is psychology, how he gets to the players, and how he knows how to talk to them. And how he prepares for the matches. He understands all of that. I think mixing the experience of players like Messi and the younger players makes the team a World Cup candidate."

Almost 40 years since that last World Cup victory, Argentina have another all-time great leading their squad in Lionel Messi. Messi has already won a gold medal at the Olympics and a Copa America. He also came close to winning the 2014 World Cup but lost to Germany in the final. Superstar Messi will be looking to go out on a high by winning what will probably be his last tournament in Qatar. So, can this be a fairytale final tournament for Messi? 

Fragmento de texto tomado de Kelly, Ben (2022, 15 de septiembre) FIFA World Cup Qatar 2022: Last chance for Argentina's Lionel Messi? Euronews. Recuperado en octubre de 2022. Imagen de jmmuguerza tomada de Wikimedia Commons.

 

EXCERPT 2/ FRAGMENTO 2

Last World Cup for Messi

Argentina and the rest of the world could be saying goodbye to one of football's greatest players as the tournament ends in December. It's been 18 years since Lionel Messi's burst onto the international stage. He still holds the title of the youngest player ever to represent Argentina and made his debut at the 2006 World Cup in Germany. Along with a stellar club career, he's achieved almost everything a player could hope for, apart from winning a World Cup. South American football journalist, Simon Edwards, explains that every fan will be happy to see Messi win the tournament if it isn't their home nation.

"Many fans around the world hope that their nation wins. But if not, to see Messi achieve something so huge at the end of an incredible career, I think it's a big moment for all of the fans."

"It's going to be something they tell their children, 'I saw Messi play for Argentina', and as I say, it will be the perfect end to a national team career if he wins the World Cup."

So after a glittering 17 year career at international level, the World Cup stage gets ready to say goodbye to Lionel Messi. He’s been a joy to watch for almost two decades in blue and white, but will he get the romantic ending many people want to see for him? We will find out when the tournament kicks off.

Fragmento de texto tomado de Kelly, Ben (2022, 15 de septiembre) FIFA World Cup Qatar 2022: Last chance for Argentina's Lionel Messi? Euronews. Recuperado en octubre de 2022. Imagen de Дмитрий Садовников tomada de Wikimedia Commons.

 

ACTIVITY 4. Read the article again and…

Lean el artículo nuevamente y…

a. Underline in green what you understand from the text.

b. Underline in orange what you are not sure to understand.

c. Underline in red what is difficult to understand.


ACTIVITY 5.

 

ACTIVITY 6. Share in class your comprehension and exchange understanding with your classmates and teacher.

Compartan en clase lo que entendieron acerca del artículo e intercambien con sus compañeras, compañeros y docentes.

You can use the following introductory sentences.

 

Pueden usar las siguientes oraciones introductorias.

The article is about…

I understand that…

I´m not sure about…

I don´t understand…

For example: 

The article is about the Argentina National team and Messi. I understand that this is Messi’s last World Cup. I´m not sure about Lionel Scaloni´s performance in the National Team. I don´t understand the meaning of glittering.

 

ACTIVITY 7. After sharing your comprehension with your teacher and partners, complete the following chart about the article you have read.

Luego de compartir su comprensión acerca del artículo con compañeras, compañeros y docente, completen el siguiente cuadro.

Facts Writer's opinion My opinion
The team has gone unbeaten. Scaloni was never a star. I think Scaloni is a great manager.

 

Toolkit 

How to express your opinion and give your reasons.

I think Scaloni is a great manager because the team has gone unbeaten.

To express opinion

I think (that)… 

In my opinion… 

I believe (that)…

It seems to me that…

To give your reasons

Because (of)…

Due to…

 

ACTIVITY 8. Read these extracts from the article and write your own opinion about the newspaper article headline.

Lean los siguientes fragmentos del artículo de la actividad 3 y escriban su propia opinión acerca del titular.

*In order to express your opinion you may need to go over toolkits and the previous activities to help your writing.

Para que puedan expresar su opinión quizás necesiten revisar las cajas de herramientas y las actividades previas.

Toolkit

 

To connect ideas or sentences we use some of these words:

To add information

And how he prepares for the matches.

In addition 

Moreover

 

To contrast

But if not, to see Messi achieve something so huge at the end of an incredible career (...)

However

While

 

To show result

So after a glittering 17 year career at international level (...)

As a result /consequence of

For this reason

 

To emphasize

Significantly

In fact

Actually

Example: 

In my opinion, the newspaper headline is about Argentina and Messi's last opportunity to win the FIFA World Cup. I believe that Messi is the best football player of all time so for this reason we all want him to lift the World Cup before he retires as a professional football player.

 

Activity 9. Final Production

Producción final

 

Imagen de portada: Archivo DGCyE.

Ir al sitio Golazo